mandag 12. januar 2015

Søndag 11.01.15 #02 Andre Brygg (American Pale Ale)

Jeg bestemte meg for å prøve meg på et nytt brygg og denne gangen, håndlaget fra bunnen av med malt og humle. Lørdag dagen før ringte jeg inn til bryggeland i Drammen hvor jeg spurte om de kunne sette sammen en oppskrift på en American Pale Ale. Jeg og en kamerat reiste inn for og hente råvarene som skulle brygges dagen etterpå.

Nå skulle vi brygge en American Pale Ale og denne ønsket jeg god og søt så jeg bestemte meg for å meske denne på høye temperaturer for og få ut mye sukker (Maltose) ut av malten. Jeg ville også ha masse humle preg på dette ølet, og jeg fikk med meg 100g Amarillo Alfa 8.8% og 100g Amarillo Alfa 9.7%. 

Vi hr tatt alle forhåndsregler i forhold til rengjøring og desinfisering av utstyr som skal i kontakt med den nedkjølte vørteren. 

Jeg er spent på resultatet på dette ølet, dette blir nok et søtt, fyldig og humle karakteristisk preg. 



                          Bryggelogg:

                      Bilder:
Bilde av mesking av malten.


Bilde av sirkulering av vørter under meskingen av malten.



Bilde av tapping av vørter før skylling og tømming av malt grynet.

Bilde av vørter som skal kokes sammen med humle.

Bilde av kjølesystem med sirkulasjon av kaldt vann gjennom en kjølespiral, for nedkjøling av vørter.

Bilde av klesklype på slangen. En kan oppleve at slangen knekker når kjølespiral har stått i kokende vørter for desinfisering og varmen forplanter seg fra kjølespiralen over på slangen. Sett på en klype  og sirkulasjonen vil gå igjennomg med mindre motstand. (Denne vil blir stivere når slangen blir kaldere).

Bilde av bærpresse/filt/sil som brukes til å filtrere bort humlen før det fylles på gjæringskarene. Utrolig bra  redskap.


Bilde av humle konsentrat i bunnen av BB60. Dette har lagt seg til som et teppe over sila i bunnen.





Bilde av 2 stk gjæringskar stående klare til fermentasjon. Ca 44 liter.


Måltall skjema kommer senere når en skal måle FG etter fermentasjonen.


Takk til gode hjelpere Chrisander og Knut Olav.



La oss følge utviklingen!










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar