fredag 2. januar 2015

Slik det hele startet...

Da jeg var yngre hadde jeg ikke noe godt forhold til øl, jeg syntes ikke det smakte noe godt og skjønte egentlig aldri vitsen med å drikke dette. Med alderen får man et litt annet forhold til dette, vi blir mer voksene, og slik tror jeg det er for de aller fleste av oss.

Før så kjøpte en alltid det billigste ølet, med hensikt og bli i god form ut over kvelden og en hadde da ingen kunnskap annet enn at øl kommer fra kjøleskapet på butikken og at det het ¨Pilsner¨.

Med tiden har det dukket opp flere og flere små bryggerier så kalt ¨micro bryggerier¨ hvor det er mulig å få et annet perspektiv innenfor øltyper og smaker. Og det og bli eldre har også bidratt til at en har smakt flere typer øl. Idag koster øl fra disse småbryggeriene omlag 65-120 Kr på butikken og Vinmonopolet, og noen mener dette er alt for dyrt. Og ja jeg kan være enig i dette, men det å kunne smake på godt håndtverk bør også koste noe ekstra. I dag er det like vanlig å kjøpe en flaske med godt øl som å kjøpe en god rødvin, champagne eller lignende.

Det har blitt en trend blandt meg og mine venner når vi samles og ha med noen gode typer øl fra de kjente småbryggeriene som Håndbryggeriet (Drammen), Ægir bryggeri (Flom) Nøgne Ø (Grimstad) eller andre gode bryggerier. Etter at vi har fått en slik interesse for øl har vi lenge snakket om hvor morsom det hadde vært om vi gikk sammen og begynne med å brygge eget øl. En god venn av meg med navn Knutebrygg er godt igang med å brygge eget øl selv, og på bloggen kan du følge mye av hans erfaringer.

Etter at min venn begynte med å brygge sitt eget øl, bidro dette også mye til at jeg hadde lyst til å starte med dette selv. Jeg begynte å lese bøker om ølbrygging og brukte nette flittig spesielt YouTube hvor det ligger mange lærerike videoer om hvordan lage sitt eget øl helt fra begynnelsen.

Etter en del studie besluttet jeg å kjøpe et startsett hos Bryggeland i Drammen fra Coopers som i praksis fungerer veldig enkelt uten hjelp av noe kjeler, det eneste en trenger er å varme opp ca 2-3 liter vann som en tilsetter malt og humle ekstrakt som man får en vørter ut av. Her skal det videre blandes ut med vann slik at vørteren får en temperatur mellom 21-24 grader celsius. Når en har ca 28 liter vørter så er denne ferdig, da skal gjæren tilsettes før denne skal stå til fermentasjon ca rundt 14 dager.

Planen var å bruke dette startsettet, men etter å blir mer oppslukt av denne interessen gikk jeg til investering av Beer Brew 60. Dette er en stor kokekjele med integrert varmekolbe som er effektregulert og temperaturstyrt. Jeg komme nærmere inn på hvordan denne er bygd opp og hvordan den fungerer. Med dette utstyret kan en lage vørter med malt som mesker sammen med vann.

Mange foretrukker også og brygge øl med såkalt BIAB (Brew In A Bag) dette er en stor vanlig kjele en kan for eksempel varme opp på komfyren og før maltet tilsettes trer man en maltpose over kjelen som man heller maltet ned i.

Tilbake til Beer Brew 60 så skal dette brukes til å lage mitt aller første brygg med malt og humle ekstrakten som fulgte med i Coopers settet, og jeg planlegger allerede første helg i januar 2015 å brygge dette.

Fortsettelsen følger!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar